יום רביעי, 6 ביולי 2011

משה גולדשטיין

משה גולדשטיין
תרס"ט – תשמ"ו  1909 – 1985


    משה גולדשטיין נולד בפיליפובה, פלך סובאלק, פולין, בי"ז אב תרס"ט (1909), למשפחה ציונית ולאב בר-אוריין בלימודי היהדות ובסיפרות העברית. מילדותו קיבל חינוך עברי-ציוני. למד בגימנסיה עברית ובבית המדרש למורים ע"ש כהנשטם בוילנה, ואח"כ פסיכוטכניקה באוניברסיטה.
במהלך לימודיו היה פעיל בתנועת נוער עברית והיה ממייסדי "גורדוניה" בוילנה ובסביבה, פעיל בתוכניות "החלוץ" ומזכיר ההתאחדות.
עם גמר לימודיו שימש כמנהל בתי-ספר "תרבות" בפולין וכמורה בבי"ס תיכוני למסחר, עד לעלייתו ארצה בשנת תרצ"ד (1934).
ארבע-עשרה שנים שימש כמנהל הנוער של הקק"ל, ועם איחוד הלישכה הראשית של קק"ל וקרן-היסוד נבחר יחד עם אנצ'ו סירני ל"מרכז הנוער האי"י". בתפקיד זה ביקר גם במחנות הפליטים בקפריסין.
כשקמה מדינת ישראל היתמנה לתפקיד מנהל מחלקת ההסברה וסגן מנהל האגף לעיתונות ולקולנוע במשרד הפנים.
משה גולדשטיין, איש אשכולות ובר-אוריין בשטחים רבים ומגוונים הירבה לעסוק בפעילות ציבורית. היה חבר מועצת עיריית ת"א מטעם המיפלגה הפרוגרסיבית, מזכיר כללי של המיפלגה וחבר הנהלתה, חבר מזכירות "העובד הציוני", ציר בקונגרסים הציוניים הכ"א וה-כ"ג, חבר הנהלת "אורט" העולמית והישראלית, שליח המגבית בדרום אמריקה, חבר הנהלת בית התנ"ך בשנותיו הראשונות, חבר בחברה לחקר המקרא ויו"ר סניף ברסלבי בת"א.
הוא הירבה לעסוק בכתיבה בעברית ובאידיש. הוציא עשרות חוברות בענייני גאולת הארץ ואנתולוגיות ומאמרים בנושאי: חינוך; תיאטרון; פסיכולוגיה; היסטוריה; על חיי אישים שונים – אנשי רוח ומעש, ועל נושאים מוניציפליים, יחסי עבודה וטיפוח העזרה הסוציאלית. מאמריו הודפסו בארץ ובעולם בשפות רבות.
כיו"ר סניף ברסלבי של החברה לחקר המקרא הוא דאג בסיועה המסור של הגברת זהבה ביילין, מרכזת החוג, להרחיב את מעגל משתתפיו ועודד מתן הרצאות גם לציבור הרחב, בנוסף לפעילות הפנימית בה ההרצאות לווו בדיון מפרה.
משה גולדשטיין היה אדם טוב-לב, עתיר ידע ומעש, נבון מחשבה ובהיר ביטוי, שקט וענו, הפועל במרץ ובאמונה וסוחף בהתלהבותו ובהתמדתו את כל שומעיו. הוא ערך את "ספר בן-יהודה" וכתב בו את המסה הנפלאה "חיים של יעוד ושליחות".
נפטר לאחר מחלה קשה בי"ב תשרי תשמ"ו (1985).

כתבה: בלהה הלפרין בסיוע חומר מ"ספר גולדשטיין" ומהאינטרנט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה