יום רביעי, 6 ביולי 2011

ד"ר מרדכי זר-כבוד

ד"ר מרדכי זר-כבוד

תרס"א – תשל"ז  1901 – 1977


מרדכי אהרנקראנץ (זר-כבוד) נולד בי' תמוז תרס"א (1904) בפרובישנה שבמזרח גליציה. בבית הוריו קיבל השכלה תורנית ב"חדרים" ואח"כ בבית המדרש. במלחמת העולם הראשונה הגיע כפליט לווינה, אוסטריה, ושם קיבל תעודת בגרות בגימנסיה גרמנית.
אחרי המלחמה למד בבית המדרש למורים עבריים וכשעבר לברלין למד פילוסופיה באוניברסיטה ושפות מזרחיות בבית המדרש הגבוה לחכמת ישראל. קיבל תואר דוקטור ותעודת הוראה ללשון העברית.
משנת תר"פ (1920) ואילך עסק בהפצת ידיעת הלשון העברית בתנועות הנוער הציוניות, בוינה ובברלין, וניהל בי"ס ללשון העברית וסיפרותה במינכן, עד לעלייתו ארצה בשנת תרצ"ז (1937).
התיישב בחיפה ולימד את מקצועות היהדות בבתי ספר תיכוניים: "הריאלי" ו"חוגים", בבית המדרש למורים ובחוגי השתלמות למורים.
היה פעיל בעבודה מדעית כמרצה באגודה להשתלמות במדע בחיפה וממייסדי הספריה התורנית-מדעית בעיר.
יחד עם ד"ר בראור ייסד את חוג "תנ"ך לעם", שהתקיים שנים רבות, והשתתף בכתיבת ערכים באנציקלופדיה המקראית, בירחון "סיני" ובעיתון המורים "הד החינוך". פירש את ספרי התנ"ך: חגי; זכריה; מלאכי; עזרא ונחמיה, בהוצאות "דעת מקרא", וחיבר מאמרים רבים ב"בית מקרא", בספרי זיכרון של החברה לחקר המקרא ובבמות שונות.
זר-כבוד היה בין מייסדי החברה לחקר המקרא בישראל ויו"ר הסניף החיפאי שלה.
נפטר בשנת תשל"ז.
ערכה: בלהה הלפרין, עפ"י "ספר זר-כבוד" 

ד"ר אברהם וולפנזון

ד"ר אברהם וולפנזון
יליד תרצ"ד – 1934


      אברהם וולפנזון, יליד מושב בית-חנן נולד בה' ניסן תרצ"ד (21.3.1934) ובגיל עשר עבר עם משפחתו לראשון לציון. שם סיים את ביה"ס העממי וביה"ס התיכון בהצטיינות יתרה, בכל המקצועות.

     לימודיו הגבוהים התנהלו באוניברסיטת ת"א (B.A) ובאוניברסיטה העברית בירושלים M.A) ודוקטורט). למד בחוג למדעי המדינה-מורחב, שכלל גם סוציולוגיה, היסטוריה ופילוסופיה.
במהלך הלימודים שימש כמתרגל, ואח"כ גם כמרצה באוניברסיטה העברית.

     במשך שלוש עשרה שנים כיהן כראש מחלקת המחקר של השב"כ ועם הקמת רפ"י התפטר כדי לעמוד לימינו של דוד בן-גוריון, הנערץ עליו, ועל אף פער הגילים נרקמה ביניהם ידידות אמת.
ד"ר וולפנזון השתתף בתהליך האיחוד בין מפא"י, רפ"י ואחדות העבודה, והיה, יחד עם משה כרמל וישראל ישעיהו, ממנסחי האמנה שאיפשרה את הקמת מיפלגת העבודה.

     בשנת תש"ל (1970) הוזמן ד"ר וולפנזון ע"י פרופסור שבח וייס לעמוד בראש מחלקת ההשכלה הגבוהה בחיפה, ומאז הוא מתגורר בעיר זו.
ד"ר וולפנזון התמנה לראש החוג למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, ובמקביל הרצה גם בטכניון, במסגרת הלימודים ההומניסטיים, בשני חוגים: "מחשבה מדינית כללית ויהודית" ו"מחשבת ישראל ותולדות ישראל", עד פרישתו לגימלאות.

     בשנת תשנ"ז (1977) הוזמן ד"ר וולפנזון לנהל את ביה"ס הגבוה לפעילי ההסתדרות ע"ש זלמן ארן, בתל-אביב. המכללה צמחה והתפתחה מאוד תחת ניהולו וקיבלה אישור להעניק לתלמידיה תואר ראשון ושני, בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת חיפה.
 בשנים אלה הרבה ד"ר וולפנזון, חבר מועצת בית התנ"ך, לסייע לבית התנ"ך ביוזמותיו הברוכות ולהרצות בהתנדבות. 

     בשנת תשנ"ו (1996) הקים ד"ר וולפנזון, יחד עם אורי אגמי ז"ל את "המכללה לתרבות יהודית" בחיפה.

     מאז פטירת אגמי,המנהל האדמיניסטרטיבי הוא נתנאל אליאש וד"ר וולפנזון הוא המנהל הפדגוגי-רעיוני.
בגלל מחלתו צימצם ד"ר וולפנזון את פעילותו, אך הוא ממשיך להעביר את הנושאים: "מקרא כפשוטו" ו"ציונות ופילוסופיה".

     ד"ר וולפנזון הוא איש אשכולות, עתיר ידע ומעש בתחומים מגוונים. הוא מרצה מצטיין, "בור סוד שאינו מאבד טיפה", המגלה מעורבות ריגשית בנושאי הרצאותיו ודבריו קולחים "כמעין המתגבר".
מחקריו עוסקים בשטחי מדע המדינה, מקרא והיסטוריה ופירסומיו מצויים בכתבי-עת שונים ובספריו.
שני הנושאים המרכזיים בהם הוא דן: "הגות מדינית בעולם העתיק והמודרני" ו"הרעיון הדמוקרטי והמחשבה הסוציאליסטית".
ד"ר וולפנזון מרבה לבחון את המחשבה המדינית והחברתית בעם ישראל מראשית התהוותה (כשניצני דמוקרטיה מצויים כבר בהנהגת משה) ואת השפעותיה על העולם המודרני כולו ועל התפתחות הדמוקרטיה הציונית והחזון הלאומי והחברתי בארץ, מימי העלייה השנייה ועד ימינו.

     כחוקר וכהיסטוריון של מדע המדינה יש חשיבות רבה להזדהותו של ד"ר וולפנזון עם גישת בן-גוריון ש"מורה הדרך הנאמן והמחנך שנטע בלב עמנו חזון הגאולה הלאומית והכל אנושית, הוא ספר הספרים". (התנ"ך והעם היהודי).

     זו הזדמנות נאותה לאחל לד"ר וולפנזון החלמה ושיבה מהירה לפעילות מלאה.

         כתבה:  בלהה הלפרין 

יום שלישי, 5 ביולי 2011

פרופ' חמ''י גבריהו


פרופ' חמ"י (חיים משה יצחק) גבריהו
תרע"ד – תש"ן 1989 – 1914

מאת בלהה הלפרין

פרופ' גבריהו נולד בכ"ו תשרי תרע"ד בחבל קרפטורוס, למד בישיבות, עלה ארצה כחלוץ בשנת תרצ"ו (1936) והיה ממייסדי הקיבוץ הדתי טירת-צבי. כעבור שנים אחדות עלה לירושלים לקנות דעת באוניברסיטה העברית שעל הר-הצופים ושם בנה את ביתו.
שנתיים הורה מקרא באוניברסיטת פילדלפיה שבארה"ב וקיבל תואר פרופסור, אך געגועיו לציון גברו והוא ויתר על קריירה אקדמאית והקדיש את חייו להפצת ידע התנ"ך האהבה לתנ"ך ולמעשי חסד וצדקה.

פרופ' גבריהו היה אדם ירא שמים, המקפיד על מצווה קלה כחמורה, אך לבו היה פתוח לכל שכבות הציבור והוא לא חשש לקיים דו-שיח גם עם חוקרי מקרא בעולם הנוצרי. הוא הזדהה עם הרעיון החברתי שעיקרה של "דרך ה' - לעשות צדקה ומשפט" (בר' י"ח, י"ט) ונרתם להפצת תורת משה ותורת הנביאים בחברה הישראלית המתעצמת והמתחדשת, בכל לבבו, נפשו ומאודו. "תורת אמת הייתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך" עם אלוהים ואדם. (מלאכי ב', ו). בענוותנות, בטוב-לב, בנועם הליכות ויכולת מנהיגות.

בזכות כל אלה כבש פרופ' גבריהו את לב הבריות וגם את ליבו של ראש הממשלה דוד בן-גורייון. עליו ועל הנשיאים יצחק בן-צבי ושז"ר השפיע פרופ' גבריהו לקיים בבתיהם חוג תנ"ך דו-שבועי במוצ"ש. בחוג זה השתתפו טובי המרצים והחוקרים, ולצידם אישי ציבור נכבדים. בעקבות חוג זה התרבו ברחבי הארץ, תוך זמן קצר, חוגי התנ"ך (בנוסף לאלה שהיו כבר קיימים) - חלקם אקדמאיים ורובם עממיים.

פרופ' גבריהו עודד וטיפח את כולם ואף ייסד חוגי תנ"ך בבתי הסוהר. הוא הגיע לכל נקודה ויישוב בהם התכנסו יהודים ללמוד פרק תנ"ך והשרה עליהם מרוחו הטובה ומידיעותיו בהרצאות, בהארות ובדברי הנחיה. הוא יזם כינוסים אזוריים וארציים, ואף נסע לארה"ב בברכתו של בן-גוריון כדי לסייע בארגון חוגים יהודיים ללמוד תנ"ך, השתתף בפועל בארגון ובביצוע, לא חס על כוחותיו גם בערוב ימיו ולא נכנע לתהפוכות מזג האוויר. תמיד האיר פנים והרבה להרעיף דברי ברכה על עמיתיו. בייחוד שמח לשמוע על הצטרפותם של חברים צעירים יחסית, לחבורת לומדי המקרא, והירבה לעודדם.

פרופ' גבריהו יזם וייסד את חידוני התנ"ך למבוגרים ולנוער. החידון לנוער, הנערך ביום העצמאות (אחרי שורה של מבחנים אזוריים) מלכד את כל העולם היהודי ומביא ארצה מידי שנה נוער יהודי נבחר מן התפוצות. רמת המשתתפים גבוהה ולמען אחוותם וגיבושם של המשתתפים יזם פרופ' גבריהו את הקמת תנועת נח"ת (נוער חובב תנ"ך) הממשיכה להתקיים ומרכזה הנוכחי הוא בבית התנ"ך בת"א.

חידון התנ"ך הראשון למבוגרים התקיים בקיץ 1958 (תש"יח) וחודש אחרי הפסקה של שלושים שנה. בחנוכה תשע"א התקיים הטקס ברוב עם בבנייני האומה בירושלים ולאור ההצלחה הרבה יש רצון עז להתמיד בקיומו וגם להרחיבו בשנים הבאות.

פרופ' גבריהו היה מייסד החברה לחקר המקרא בישראל והיו"ר שלה מאז היווסדה בשנת תש"י (1950) ועד לפטירתו בכ"ב כסלו תש"ן. פרופ' גבריהו פעל רבות למען הקמת "בית תנ"ך עולמי" ועירית ירושלים בראשותו של טדי קולק ז"ל הועידה לבניינו של המשכן בשנת תשל"א (1971), גבעה בשכונת אבו-טור, ליד בית המדפיס הממשלתי. ואולם, החברה לחקר המקרא לא הצליחה לגייס די תרומות והגבעה עומדת עדיין בשממונה.

בינתיים הוקם בית התנ"ך בת"א בבית דיזנגוף (שהוזנח ע"י העירייה), בחסותם של אישי חינוך מרכזיים ובראשם ד"ר ברוך בן-יהודה ובברכתו של דוד בן-גוריון, ופרופ' גבריהו היה בין התומכים. הוא ראה בבית דיזנגוף מקום ראוי לקיומו של בית התנ"ך לצידו של "היכל העצמאות", ובשניהם פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה הראוי לחסות המדינה.

בשנות חייו האחרונות חלם פרופ' גבריהו על הנהגת לימוד יומי של פרקי תנ"ך, שיתפשט ויקיף את המוני בית ישראל. הרעיון היה הנהגת מחזור תלת-שנתי של קריאה מתוארכת בספר הספרים, שיתחיל בחודש ניסן, חודש הגאולה, ויסתיים כעבור שלוש שנים. "מפורש ושם, שכל ויבינו במקרא" (נחמיה ח',ח). במהלך הקריאה התכוון פרופ' גבריהו להדגיש ימי זיכרון לאומיים-היסטוריים של צער ושמחה, בתולדות ישראל בכלל ובימי שיבת ציון ובית שני, בפרט, הראויים להתנחל מדור לדור. במסגרת זו היה לו חשוב להחזיר לתודעה גם את מאורעות הדמים והרס קהילות יהודי אירופה בשנת ד' תתנ"ו (1096) (ימי מסעי הצלב). מותו של פרופ' גבריהו גדע את רעיון הדף היומי בעודו בחיתוליו. נקווה שמשרד החינוך יצליח להחיותו, לעילוי נשמתו של פרופ' גבריהו, ובעיקר למען הפצת ידע התנ"ך ומורשת ישראל.

פרופ' גבריהו זכה להערצה, לאהבה ולהוקרה, ובערוב ימיו הוא זכה גם לשני פרסים, מהנכבדים ביותר.
בשנת תשמ"ב (1982) הוענק לו פרס החינוך היהודי בגולה, ע"ש הנשיא שז"ר, ובחול המועד סוכות תש"ן (ביום הולדתו של דוד בן-גוריון) הוענק לו פרס בן-גוריון. בלשונו הציורית של הנביא זכריה (ד', יא-יד) אפשר לתאר את שיתוף הפעולה בין גבריהו ובן-גוריון כ"שני בני היצהר" ו"שני שבלי הזיתים" המזינים את "מנורת שבעת הקנים" (מנורת המקדש וסימלה של מדינת ישראל) בערכיו הנעלים של ספר הספרים.

במלאת עשור לפטירתו של פרופ' גבריהו, הוציא בנו, פרופ' גלעד גבריהיו אסופת מחקרים פרי עטו של אביו המנוח, בשם "מעשה סופרים במקרא", לה הוסיף ביבליוגרפיה של כתביו, מאמריו וספריו, וביוגרפיה ממצה - בה שיבץ רעיונות, דעות וכיסופים מרכזיים של פרופ' גבריהו, השופכים אור על אהבתו הגדולה לעם ישראל, למורשת ישראל כולה, ולספר הספרים.

יד ושם לזיכרו המבורך

אליהו נאווי

אליהו נאווי




     אליהו נאווי נולד ב ו' תמוז תר"פ (יולי 1920) בבגדד, עירק, למשפחה ציונית שעלתה ארצה בכמיהתה לציון, בשנת תרפ"ו (1926).
כנצר לשושלת רבנים, מהנכבדות ביותר בעולמה של קהילת יהודי בבל, העתיקה בקהילות הגולה, הוא גדל בירושלים באווירה המשלבת לימוד תורני והשכלה כללית-יהודית וערבית, וזכה להשפעתם של הרב נסים והרב עוזיאל (לימים נושאי כתר "הראשון לציון") על חינוכו בכיוון הדת והמורשת היהודית.
השכלה תורנית רכש נאווי בבית הוריו, בתלמוד תורה, בבית המדרש למורים "דורש ציון" וכעוזרו של הרב עוזיאל.
בד בבד הוא רכש גם השכלה בתרבות הערבית והמוסלמית.

     הרב נסים הכיר אותו למזרחן הנודע יצחק בנימין יהודה, מחבר "משלי-ערב", כדי שיסייע לו בעבודתו הסיפרותית, וכך בהשראת יהודה התוודע נאווי לסיפורת הערבית, להיסטוריה הערבית ולדת האיסלם, ואף השתתף בעריכת "משלי ערב".
 אדם נוסף שהשפיע עליו בתחום זה, היה השייך של ליפתא (שכונת מגוריהם), מרצה למשפט מוסלמי, שנאווי היה מיודד עם בנו.
יותר מאוחר רכש תואר אקדמאי בלימודי המזרח והוסמך כעורך דין בבית הספר למשפט ולכלכלה בתל-אביב (לימים אוניברסיטת ת"א).

     נאווי הוא מהבקיאים ביותר בדורנו בפולקלור יהודי וערבי, וידע זה מסייע לו בהבנה מעמיקה בתנ"ך בכלל, ובאורחות חייהם של אבות האומה וגיבוריה הקדמונים, בפרט.

     ידיעותיו הרבות בתנ"ך ובתרבות המזרח זיכו אותו כבר בצעירותו, בשנת תש"ו (1946), בקבלתו לחוג התנ"ך היוקרתי שהתקיים החל מכ"ז ניסן תש"ג (1943), אחת לשבועיים, במוצאי שבתות, בביתו של עו"ד דוד מויאל, ברחוב מוהליבר בתל-אביב.
תרומתו של נאווי ותרומת שאר המזרחנים שבחבורה, הייתה בעיקר בהדגשת קירבת העברית לשפה הערבית ובהסתייעותם בפירושי מלומדים מגדולי פרשני יהודי המזרח מרס"ג (ר' סעדיה גאון) ואילך, ומלומדים ואנשי דת מוסלמים.

     נאווי עזב את החוג עם גיוסו לצה"ל בראשית תש"ח, אך החוג המשיך להיפגש באופן סדיר גם ערב מלחמת השחרור, כשפגזים שנורו משכונת "מנשיה" ביפו, התפוצצו בקירבת מקום (עד לכיבוש יפו).
אחרי קום המדינה ובשוך הקרבות, היווה החוג התל-אביבי גוף מרכזי בייסוד "החברה לחקר המקרא", ומאז ואילך הוא נקרא הסניף התל-אביבי של החברה לחקר המקרא.

     בצה"ל היה נאווי ממקימי היחידה הדרוזית והיחידה הבדואית, עסק בלוחמה פסיכולוגית בחיל המודיעין ושירת בפרקליטות הצבאית.
מתקופה זאת הוא זכור בעיקר כ"דאוד אל-נטור" – פרשן מדיני בשידור הערבי של "קול-ההגנה" ואח"כ "קול-ישראל".
בשידורים אלה השכיל נאווי להבהיר את המדיניות הישראלית ואת הבעיות הסבוכות של הדו-קיום היהודי-ערבי, כשהוא מרתק את קהל השומעים, יהודים וערבים, בכישרונו המופלא לתבל את חוכמת החיים שבסיפורי העם הערביים במשלים, בפתגמים, בהומור, בקלילות ובקול רדיופוני (קבצים מסיפורים אלה יצאו כספר בשתי מהדורות).

     בסוף שנות החמישים התמנה נאווי לשופט באזור דרום הארץ ובשנת  תשכ"ג (1963) נבחר לתפקיד ראש עיריית באר-שבע, בו התמיד (בבחירות חופשיות) עשרים וארבע שנים רצופות.

     בשנת תשמ"ו (1986) התמנה נאווי לראש המערכת המשפטית בהסתדרות. במהלך תקופה זו הוא נקרא לסייע לבית התנ"ך, שהיה נתון במשבר קשה, ונענה. נאווי התמנה ליו"ר ההנהלה, ובפועל היה גם מנהל הבית בהתנדבות מלאה (ככל חברי ההנהלה) במשך שבע השנים תש"ן-תשנ"ו (1990-1996). נאווי הקדיש לבית התנ"ך ממיטב מרצו ויוזמותיו, העלה את כבודו של בית התנ"ך והרחיב את פירסומו בקרב חוגים שונים.
לאחר פרישתו מהתפקיד, עודדוהו חבריו להנהלה ובראשם המנכ"ל החדש דני אופיר, להוציא לאור את הרצאותיו. נאווי בחר שמונה-עשר מאמרים מהרצאותיו הרבות, נושאיהם שאובים מן התנ"ך וגם מהתושב"ע והקוראן, הרחיבם ועיבדם, תחת הכותרת: "סוגיות מקראיות בראי הדורות".
הספר יצא תחילה בהוצאת "החברה לחקר המקרא ובית התנ"ך" ואח"כ גם בהוצאת "אריאל".
     בניתוחיו מתייחס נאווי גם לפרשנות המאוחרת, לאספקטים המשפטיים, ולמסרים שלהם לדורנו.

     ולוואי ונשכיל להפיק מדיוניו של אליהו נאווי לקחים, כדי לבנות ולקיים חברה מתוקנת, שומרת משפט, מתנהלת בצדקה ובמתינות ומעודדת אנשי חזון לשלב את מיטבה של מורשת העבר המפוארת ביצירה התרבותית המתחדשת.


                                 כתבה:  בלהה הלפרין 

יום שישי, 1 ביולי 2011

פרופ' משה צבי סגל

פרופ' משה צבי סגל
תרל"ו–תשכ"ח  1876 – 1968


     משה צבי סגל נולד בליטא (בעיירה מאיסאד) וקיבל השכלה תורנית בישיבות סאלאנט ופלונגיאן. בנוסף לכך למד גם לימודי חול.

     בשנת תרנ"ד (1894) היגרה משפחתו לאנגליה והיא הוסמך לרבנות בלונדון.

     הוא לימד באוניברסיטת אוקספורד בלשנות שמית ומדעי המקרא, ובמהלך השנים תרס"ט-תרפ"ה (1925-1909) אף שימש כרב במספר קהילות.

     הרב סגל היה מראשוני התנועה הציונית באנגליה ובמסגרת זו הגיע ארצה לשמש כחבר ב"ועד הצירים" בירושלים, בשנת תרפ"ו (1926) עלה ארצה והתקבל לסגל האוניברסיטה העברית בירושלים, שזה אך הוקמה. הוא לימד לשון המשנה ופרשנות המשנה.

     בשנת תרצ"ט (1939) הוכתר כפרופסור מן המניין והיה לאחת הדמויות המרכזיות במכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית. במהלך השנים אף זכה בתואר "פרופסור כבוד למקרא באוניברסיטה העברית".

     פרופ' סגל פירסם ספרים ומחקרים רבים, בעברית ובאנגלית, במדעי המקרא, בסיפרות הגנוזים והחיצוניים ובבלשנות עברית, ואף חיבר מילון עברי-אנגלי שימושי. במחקריו דחה את "תורת המקורות" של וולהאוזן.
לדבריו, חקר המקרא וחקר פרשנות המקרא, ברוח חכמי ישראל במהלך הדורות, הם הערובה להצבת "היסודות הרוחניים והתרבותיים שעליהם יבנה בניין קיים לעמנו בארץ המקרא. בניין איתן ומוצק שכל הרוחות הרעות לא יזיזוהו ממקומו" (מתוך המבוא לספרו "פרשנות המקרא").

     בשנת תש"ה (1945) קיבל פרופ' סגל את פרס ישראל במדעי היהדות.
 ובח' ניסן תשי"ב, בכנס היסוד של החברה לחקר המקרא, נבחר פרופסור סגל לנשיאה הראשון.
    

      ערכה: בלהה הלפרין על פי "יהדות ליטא" כרך ג' וגיליונות נחמה ליבוביץ


פרסומים עיקריים של פרופסור צבי סגל:


ביבליוגרפיה מלאה של חיבוריו המדעיים פורסמה בספר "מסורת וביקורת" ומאוחר יותר עודכנה בספר היובל שהוצא לכבודו - ספר סגל (תשכ"ה).

ספר ברית דמשק

יסודי הפונטיקה העברית, תרפ"ח

ספר חכמת בן-סירא השלם, תרצ"ג (בשנת תשי"ג הוציא לאור את ספר בן-סירא השלם, עליו קיבל את פרס ישראל)

דקדוק לשון המשנה, תרצ"ו

מילון עברי-אנגלי שימושי, תרצ"ח
מילון אנגלי-עברי, תש"ג (עם ה. דנבי)
פרשנות המקרא, תש"ד
מבוא המקרא, תש"ו - תש"י (פרס ביאליק)
מילון כיס מעשי עברי-אנגלי, תשי"ג
פירוש לספר שמואל - הודפס לראשונה במסגרת סדרת "הפירוש המדעי". לימים חזר בו סגל ממרבית מסקנות הספר והוציא לאור מהדורה מחודשת בשנת 1956 ומהדורה מתוקנת בשנת 1964.
מסורת וביקורת, 1957
מילון כיס מעשי אנגלי-עברי-אנגלי, תשכ"ט
נוסף על אלו ערך פרופ' סגל את כרכים ח' - ט' במילון בן-יהודה (תרפ"ח).






יום חמישי, 23 ביוני 2011

יוסף ברסלבי


  יוסף ברסלבי (ברסלבסקי)
  תרנ"ו תשל"ב (1896-1972)


   יוסף ברסלבסקי נולד בא' אדר תרנ"ו (1896) ברומני, פלך פולטאבה, אוקראינה, למשפחה ציונית שעלתה ארצה בשנת 1905 (תרס"ה), ימי ראשית העלייה השנייה. קליטתן של משפחות עם ילדים בארץ ישראל, באותם ימים, הייתה קשה ביותר והמשפחה  נדדה מיפו לרמלה  אבל חזרה ליפו, בשל  הדאגה לחינוכם של חמשת הילדים.

     ברמלה נאלץ יוסף ללמוד תחילה ב"חדר" בשפת האידיש אבל אחר כך שכר האב מורה פרטי שלימד את הילדים בעברית ובמבטא ספרדי. כשחזרה המשפחה ליפו למד בביה"ס של אגודת "עזרא", בגרמנית , ובמשך כשלוש שנים גם לימודי גמרא בבית המדרש החב"די בנוה שלום.

      בשנים תרע"ג-תרע"ו (1913-1916) למד בג. ע. "הרצליה", מחזור ד'. היו אלה ימי מלחמת העולם הראשונה. לקראת סיום לימודיו נאלץ יוסף להתגייס עם בוגרי הגימנסיה האחרים לצבא התורכי שם היה קצין מומחה למכונות ירייה ומתורגמן מגרמנית לתורכית. הידע שרכש בצבא התורכי סייע לו יותר מאוחר בפעילותו ב"הגנה", תחת פיקודו של אליהו גולומב. תחילה באזור ת"א, ואח"כ בעמק יזרעאל.

     משמעות מיוחדת מייחס ברסלבי לחוויה שחווה במהלך שליחותו להעברת נשק מטעם ההגנה למושבה הר-טוב, בימי מאורעות תר"פ (1920). שם, בפגישה אקראית עם פלח ערבי שסיפר לו כי זהו אזור מגוריו של שמעון הגיבור, התוודע ברסלבי לקשר בין שמות הישובים הערביים לבין סיפורי התנ"ך, ותגלית זו הציתה בו את הזיקה לחקר הארץ באמצעות התנ"ך. "שם זכיתי לחוויה התנ"כית הארצית הראשונה מבחינה טופוגרפית-היסטורית, פולקלוריסטית וארכיאולוגית".

מתוך מגע עם טבע הארץ ועם האוכלוסיה הערבית בעמק יזרעאל שבו שימש מורה מדריך וחקלאי בחוות בלפוריה ובקבוצות מרחביה וכנרת ואחר כך כמרצה נודד התחיל ברסלבי לעסוק בידיעת הארץ.  ידיעת הערבית סייעה לו לזכות באמונם של בני הכפרים וכך הצליח לאסוף חומר רב על מסורותיהם ואגדותיהם, ששפכו אור על אופן שימור השמות התנ"כיים של הישובים הקדומים ועל האתנוגרפיה הערבית. ידע זה שימש לו לזיהוי שמות ישובים בארץ ובפירושים אתנוגרפיים למקרא. בשנים שלאחר כך הרחיב את סיוריו ומחקריו לארץ כולה וגם לשני עברי הירדן, לבנון וסוריה.


    בחקר הארץ ובהנחלת ידיעתה ראה ברסלבי את ייעודו המרכזי, והוא התמיד  לעסוק בנושא בשתי רמות: הנחלת ידיעת הארץ והאהבה לארץ לציבור הרחב באמצעות הרצאות וטיולים חווייתיים המלווים בקריאה בתנ"ך ובאמצעות כתביו הסינטטיים, בעיקר סדרת ספריו הידועה "הידעת את הארץ"   מחד גיסא, ומחקר מדעי אנליטי, מאידך. בין היתר היה מן הראשונים שעסקו בחקר הגניזה הקאהירית.

     לטיולים שהדריך ולהרצאותיו, בהם עמד על הקשר בין המקומות בהם ביקרו ועליהם למדו, לבין הטקסטים המקראיים, יצא מוניטין רב, ומספר המשתתפים בהם הגיע למאות רבות.

     ואולם, על אף התהילה בה זכה, ועל אף הקושי הנפשי לעזוב את הארץ,  ולו גם לתקופה קצרה, צימאונו ליתר דעת הכריע, והוא יצא פעמיים להשתלמות באוניברסיטאות אירופה,  בוינה (1921-1922)  ואחר כך בברלין (1926-1932).   בברלין למד לטינית, יוונית, ערבית, אגיפטולוגיה, מדעי המזרח וארכיאולוגיה. קרא בעצמו את כל  התלמוד הירושלמי ומעט גם את התלמוד הבבלי, את המדרשים,  הסיפרות הבתר-מקראית החיצונית, כתבי ערביי ימי הביניים העוסקים בגיאוגרפיה ובטופוגרפיה של א"י וסיפרות השו"ת של חכמי א"י במאות הט"ז, י"ז (אחרי גירוש ספרד) ודלה מהם כל חומר השופך אור על ידע הארץ, בו נעזר בכתביו ובהרצאותיו, בעתיד.

ב- 1937 יצא ללונדון, קיימברידג' ואוקספורד ועיין בגניזה של קאהיר ובספרי מסעות על עולי רגל נוצרים בימה"ב. עיונים אלו תרמו לכמה וכמה ממחקריו אחר כך. לערים אלה וגם לפריז ומנצ'סטר נסע שוב ב 1957 להשלים את המחקרים הללו.

     בארבעים שנות חייו לאחר חזרתו מברלין: תרצ"ג-תשל"ב (1932-1972) המשיך ברסלבי להתמסר להפצת ידיעת הארץ בהרצאות ובטיולים מטעם כל האירגונים הציוניים, בסמינרים בארץ ובחו"ל, ביניהם סמינריונים של מרכז החלוץ בפולניה (1938)  וסמינריון בישיבה יוניברסיטי בניו-יורק (1950),  בהוראה בסמינר לוינסקי ובסמינר למורים לחינוך גופני;  בהרצאות רבות בכינוסים של החברה לחקירות א"י ועתיקותיה; בכינוסים של החברה לחקר המקרא; בכינוסים העולמיים למדעי היהדות וחקר הפולקלור (ידע עם) בהרצאות ברדיו, כולל  מאות שיחות על פרקי היום בתנ"ך, אשר קי"ט מהן פורסמו כספר בשם "מידע הארץ למקרא". הוא הירבה בכתיבה ו-527 מאמריו וספריו, כולל האנציקלופדיות העבריות, פורסמו בבמות רבות. רבים ממאמריו בחקר התנ"ך פורסמו ב"בית מקרא".סיפרו הידוע ביותר הוא "הידעת את הארץ" (בששה כרכים).

      בנוסף לכך מילא תפקידים ציבוריים רבים בתחומי התרבות היהודית בכלל ובהפצת ידע התנ"ך, בפרט.

על ספריו זכה ברסלבי בפרס חנקין, פרס ביאליק ופרס בן-צבי.

להלן פרוט פעילותו הציבורית הקשורה בחקר המקרא ובהפצת ידע התנ"ך:
ב- כ"ז סיון  תש"ג (1943), בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, השתתף ברסלבי  בייסוד החוג לחקר המקרא בתל-אביב, שנקרא "חוג מויאל".
בשנת תש"י (1950) היה בין מייסדי החברה לחקר המקרא הארצית והעולמית.
בשנת תשי"ג (1953) היה בין מייסדי סניף החברה לחקר המקרא בתל-אביב, חבר   ההנהלה, ושנים רבות גם יו"ר ההנהלה. 
בשנת תשכ"ט (1969) היה חבר הוועדה לקביעת תוכנית "גבעת התנ"ך" בחולון ויו"ר הנהלת הוועדה של "תערוכות התנ"ך בדפוס ובאומנות".
בשנת תשל"א (1971) היה ממייסדי מוזיאון "בית התנ"ך" בבית דיזנגוף.

             מותו בל' ניסן תשל"ב קטע את פעילותו הענפה, וכאות הוקרה לאישיותו ולהישגיו הרבים החליטה החברה לחקר המקרא בת"א לקרוא לסניף על שמו, "חוג ברסלבי".
            רעייתו, ד"ר מרים ברסלבי, שהייתה מנהלת החשבונות של הסניף בהתנדבות, ייסדה קרן לזיכרו, ממנה הוקצבו פרסים לחוקרים בתחומי ידע הארץ והתנ"ך. 


ערכה: בלהה הלפרין

                


יום שלישי, 7 ביוני 2011

פרופ' יהודה אליצור

פרופסור יהודה אליצור

     תרע"א – תשנ"ח  1911 – 1997


יהודה אליצור (הרשקוביץ), בנו של רב,  נולד בכ"ז תמוז תרע"א (1911) בבודפסט, הונגריה.
הוא קיבל השכלה ראשונית בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים של הקהילה, ואח"כ למד בשלוש ישיבות.
בשנת תרפ"ו (1926)) נפטר אביו ויהודה אומץ ע"י גיסו הרב פרופ' קליין, חוקר ארץ ישראל והגיאוגרפיה התלמודית.

     פרופ' קליין עיצב את דרכו של אליצור. בביתו למד בנוסף למקרא ותלמוד גם לימודים כלליים ויסודות המדע, ועמו עלה ארצה בשנת תרפ"ט (1929) ובנה את ביתו בירושלים.

   הוא למד בבית המדרש למורים "מזרחי" ואח"כ באוניברסיטה העברית על הר הצופים: ביולוגיה, ידיעת ארץ ישראל, מקרא ותלמוד.

                כאיש אשכולות, בר-אוריין בנושאים מגוונים עסק בהוראה בבתי ספר תיכוניים ועל-תיכוניים,   במחקר, בכתיבה (למעלה ממאה מאמרים, בבמות שונות), ערך את ביטאון "יבנה" למדעי היהדות, היה מעורכי  סדרת "דעת מקרא", בהוצאת המוסד הרב קוק, וחיבר יחד עם יהודה קיל את אטלס "דעת מקרא". עיסוקו המרכזי היה הוראת היסטוריה וגיאוגרפיה מקראית באוניברסיטת "בר-אילן", מהיווסדה ועד שנת תשנ"ה (1995).

     במלחמת השחרור לחם אליצור בירושלים ולאורך כל חייו הרבה בפעולות ציבוריות  התנדבותיות. יחד עם פרופ' גבריהו ובן-ציון לוריא יזם את הקמת "החברה לחקר המקרא" בישראל, היה בין מייסדיה ושנים רבות גם חבר בוועד המנהל שלה.

     פרופ' אליצור השתתף בחוג התנ"ך המרכזי בבתי ראשי הממשלה והנשיאים: בן-גוריון; בן-צבי, שז"ר ובגין כמרצה וכמתדיין, והירבה להרצות בבמות רבות ברחבי הארץ.
הוא היה מרצה מחונן ומבוקש שסלל דרך ייחודית בחקר המקרא והבנת העולם המקראי.

     לאחר מלחמת ששת הימים היה בין מייסדי התנועה למען ארץ ישראל השלימה.
הוא נפטר בחנוכה תשנ"ח (1997), ולאחר מותו הוציאה אוניברסיטת בר-אילן אסופה של חמישים ושניים ממאמריו בספר "ישראל והמקרא" – מחקרים גיאוגרפיים, היסטוריים והגותיים, בעריכת תלמידו עמוס פריש ובנו יואל אליצור, נר לזכרו.


                                                               ערכה:  בלהה הלפרין, עפ"י הערך באינטרנט



מחיבוריו

הוצאת ראובן מס, 1953 ספר יהושע עם פירוש, מבוא ומפות (יחד עם י"א זיידמן), 
ספר שופטים במסגרת סדרת "דעת מקרא" פירוש על 
אטלס דעת מקרא (יחד עם יהודה קיל)
גבולות נחלת אפרים, בעריכת עמוס פרומקין, הוצאת בי"ס שדה עפרה, תשל"ח.
ישראל והמקרא: מחקרים גיאוגראפיים, היסטוריים והגותיים (בעריכת יואל אליצור ועמוס פריש), רמת גן תש"ס.
הרואה והרועה: רשימות על ספר שמואל (בעריכת עמנואל מסטיי), אלון שבות תשס"ח.